fredag 4. juli 2014

Røykeslutt og damping - 17 dager røykfri.



Bildet er lånt fra Svinesund Damputstyr sin hjemmeside.


Den 18 juni tok jeg det store skrittet og kastet røyken for godt men ikke helt uten hjelp.
Hjelpen kom i form av damp eller e-sigarett som det heter.
Denne saken har 3999 fordeler i motsetning til røyk.
I røyk finnes det 4000 kjente giftstoffer.. i damp kjenner vi til en - nemlig nikotin.

Nikotin er jo det stoffet som gjør oss avhengige av røyken men den kan jeg faktisk leve med i en periode frem mot å kvitte med med de 3999 andre giftstoffene.



I mitt startsett så valgte jeg å starte med juice ( væsken man har i e-sigaretten) med en nikotinmengde på 18 mg.
Med tiden vil jeg sakte men sikkert gå ned til 12 mg, så 6 mg for så til slutt å gå ned til 0 mg.
Når jeg da er nådd 0 mg så er håpet å kunne legge fra meg dampen min helt.

Med den dampen jeg har valgt så får jeg faktisk damp ut av munnen når jeg puster ut etter å ha trukket inn.. og det er noe av poenget som gjør det lettere for meg å kvitte meg med røyken.
Det damper faktisk så bra at jeg kan blåse dampringer :D

Jeg har prøvd en billigversjon som ser ut som en sigarett men den gav meg ingen damp, så da følte jeg at jeg stanget hodet i veggen og ble egentlig grinete av det :)


På Svinesund Damputstyr, som ligger på veteranen så fikk jeg veldig god hjelp av de ansatte og en venn av meg som damper.
Jeg måtte tilbake igjen nesten 14 dager etterpå for å fylle opp med juice så jeg har nok gjennom ferien.

I skrivende stund så er jeg med alt utstyret jeg har kjøpt, allerede på pluss siden i forhold til utgiftene jeg villa ha brukt om jeg fortsatt røyka.. og pluss siden vil bare stige og stige :)

For nye dampere så vil jeg absolutt anbefale å ta en tur innom Svinesund damputstyr eller den dampbutikken som er nærmest deg å prøvesmake alle smakene og kjøpe utstyr før du eventuelt går berserk på nett :)
Jeg er Marlboro jente men har ikke likt tobakksmakene så godt.. jeg falt pladask for lakris og spearmint :) Jeg som aldri har likt mentolrøyk i det hele tatt :)

Det finnes også gode grupper på facebook som hjelper deg i gang med damping, heier deg frem og ikke minst så er det sosialt om du ikke har venner i nærheten av deg som damper :)

Legger ved et bilde av 2 entusisastiske ansatte ved Svinesund damputstyr som hjelper meg å kaste røyken min for godt :D



Kommer med fler innlegg om røykeslutten min etterhvert :)






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for kommentaren :D