torsdag 21. august 2014

Åpent brev til Bent Høie.

Vår helseminister Bent Høie vurderer e-sigaretter - ifølge Aftenposten. ( Link åpner seg i nytt vindu)
Her er mitt brev til han, lagt inn på hans offisielle side på facebook.


Hei.
Syns det er veldig bra å lese at du nå vurderer e-sigaretter i Norge.
For oss som reagerer dårlig på tabletter som champix (noe mange gjør) og for de av oss som ikke har utbytte av Nicorette sine produkter så er e-sigaretter (Nå damp) er god løsning.
Den er ikke bare god fordi den innholder nikotin men fordi man får gjort noe med sugebehovet som man mister med tabletter og andre produkter.

Jeg er en fersk damper på hele 64 dager.. ufattelig lenge for ei som er 42 og har røyka siden ho var 12.
Bare på denne tiden kan jeg nå merke forskjell på pust, jeg slipper en neseoperasjon, hud, lukt og smaksans har bedret seg til de betraktelig.
Jeg kan nå jogge, noe jeg ikke har gjort på mange år, astmamedisiner er lagt til side og neste jeg håper på er at blodtrykket mitt skal bli bedre, men det vet jeg ikke før neste kontroll.
Til opplysning: en sigarett inneholder over 4000 gifter, så lang inneholder damp 1 kjent gift - nemlig nikotin. Det er så vidt jeg vet ikke nikotinen som dreper.. den skaper avhengighet.
På mine 64 dager så har jeg gått ned fra 18 til 12 mg med nikotin og skal snart ned på 6 mg. Målet er 0 mg for så å legge bort dampen for godt.
Jeg har på den tiden ikke hatt et eneste minutt med abstinens og vil tro at jeg resten av tiden ikke vil få det heller.

Flere av mine dampevenner har like gode om ikke bedre helseeffekter enn jeg har hatt så langt.. og leger applauderer hver enkelt damper.
For min del er det astma og lungeemfysem som bekjempes.. dette hadde jeg ikke klart uten dampen.
Det er stoffer i damp som også finnes i astmamedisiner - dette kan andre bedre enn meg men likefullt.. samme stoffer finnes og dette kan du også lese deg opp på.
Om du leser deg opp på Danske undersøkelser så vil de vise at damp redder 10.000 menneskeliv hvert år i Danmark... dette kan skje i Norge også om du vil se mer på og ikke minst tillate damp. Jeg vil også tro at du kan innhente info om dette bla fra USA og England.. hvor de har hatt damp lenge før oss.

Jeg håper, ønsker og tror at du kan få dette igjennom og bidra til fler røykfri mennesker, mindre sykdom og fler ledige sykehussenger som blir opptatt av endre enn røykere.
Mvh Solveig Eriksen.
Tidligere røyker, nå stolt røykeslutter og fersk damper.

2 kommentarer:

  1. Meget bra skrevet Solveig! Får håpe Høie har tid til å lese annet enn saksdokumenter da! Jeg kan ikke fatte hvorfor de skal være så respektive til at de inneholder nikotin her i Norge, for uansett er det jo bedre enn sigaretter, som inneholder så mange andre giftstoffer!
    Det er greit at nikotin ikke er bra det heller, men sammenligner man med røyk blir jo dette for ett "lam" å regne. Herlighet, vi kan jo kjøpe så mye alkohol vi vil, som tross alt er ett rusmiddel :( Så full kan du få lov å bli, men ikke sigarettfri!
    Bakvendt opplegg!

    SvarSlett
  2. Takk for det Anita :D
    Om ikke Høie leser det så får vi håpe noen andre i Høyre gjør det og at de gjør det raskt, slik at vi får lettere tilgang på dette i Norge :)
    Helt tragisk at så mange må lide under et slik regelverk.. det selges tross alt nikotin over disk her til lands i form av røykeplaster, tyggis og munnspray bla..
    Eneste foskjellen jeg ser her er at denne derimot kommer i små flasker.
    Nikotin i store mengder er giftig.. så oppbevaring hjemme , særlig hos småbarnsforeldere må skje på en god måte slik at man ikke forgifter noen ved et uhell. Ellers ser jeg ikke forskjellen.
    Rusmedler som alkohol kan du også forgiftes av og faktisk dø.. så at det også ikke får restriksjoner er jo merkelig.. men vi har hatt alkoholsalg lenge og vet at de fleste av oss også overlever ;) skjønn det de som kan :D

    SvarSlett

Takk for kommentaren :D