tirsdag 21. oktober 2014

En gledens dag.

I dag hadde jeg kontrolltime på øre,nese,hals på Ahus.

Jeg har i flere år vært plaget med tett nese, som resulterte i at jeg slet med mangel på luft om natten. Dette tok i fra meg nattesøvnen og jeg var aldri uthvilt.
Jeg gikk lenge uten å skjønne hvor problemet egentlig lå og etter litt tankevirksomhet så kom jeg frem til at problemet lå i nesa.

For å feilsøke litt på problemet så har jeg det siste året vært hos 4 øre,nese,hals spesialister og til søvnregistrering for å utelukke søvnapnè.
Alle kom med tips om nesehorn for å skylle nesen - noe som ikke virket, for her var det så tett at vannet rant ikke igjennom, smøre med steril vaselin for å stoppe neseblødninger, lufte godt ut på soverommet etc etc..Søvnapnè testen viste at jeg hadde en pustestans i timen, noe som er innenfor nomalen.

Jeg ble forespeilet et liv med steril vaselin og muligens sviing av blodkar i nesa samt operasjon da jeg er tett lengst ned mot svelget. Jeg er ikke særlig glad for kirurgiske inngrep så dette gruet jeg meg til.

I sommer startet jeg med damp og etter kort tid kjente jeg at det løsna i nesa, nattesøvnen ble adskillig bedre og jeg sov natten igjennom.
Jeg fikk time til kontroll på Ahus men den avbestillte jeg, bare for å virkelig sjekke at jeg hadde blitt bedre.
Nå skriver vi slutten av oktober og timen i dag var helt utenom det vanlige.

Jeg fikk en lege som jublet over røykeslutten og klappet for dampen! Og jeg var ikke den første pasienten som hadde nevnt damp og bedring i nesa.
Legen forklarte at tobakk for nesen til å svelle innvendig og gjøre luftkanalen tettere.
Han tok en titt og konkluderte med det jeg allerede visste.. kanalen i nesa var blitt større og mindre hoven.
Alt i alt så kom vi frem til at sviing av blodkar og operasjon var nå helt utelukket og jeg ville bli "skrevet" ut som pasient i denne saken :D

Avslutningsvis så ba jeg ha ta kontakt om han trengte mer info om damp og alle positive ting man opplever med å slutte å røyke.

Som sagt: en gledens dag.. jeg smila hele veien ut fra Ahus i dag :D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for kommentaren :D